Skip to main content

دکتر جعفر رضوی از کارآفرینان جوانی است که با وجود تحصیلات در رشته پزشکی فعالیت حرفه ای خود را در زمینه معرفی و وارد کردن آخرین تکنولوژی های حوزه سلامت زنان متمرکز نموده است. فعالیت اقتصادی او از این لحاظ درخور توجه است که در عرض زمانی کوتاه موفق به راه اندازی چندین شرکت خدماتی و بازرگانی در این حوزه شده و توانسته است بیش از ۵۰ فرصت شغلی برای جوانان کشور ایجاد کند.

چی شد که به عنوان یک پزشک فعالیت تجاری را انتخاب کردید؟

در خانواده ای که در آن بزرگ شدم پزشکانی اطراف من بودند که همیشه این رو در ذهن من گنجاندند و تثبیت کردند که پزشکی یک حرفه مقدسه و براش تقدس زیادی قائل بودند. اینکه شما به سلامت جامعه کمک بکنی اینکه با برقراری سلامت مردم در شادی اونها نقش داشته باشی، بسیار امر پسندیده و مقدسیه و این همیشه تو ذهن من بوده که پزشکی نباید برای من یک شغل درآمدزا باشه، نباید اون رو به عنوان یک شغل قلمداد کنم.

زمانی که تصمیم گرفتم پزشکی رو ادامه بدم تو ذهنم بود که برای دل خودم این کار رو انجام بدم و از طریق پزشکی به مردمم و سلامت جامعه کمک کنم. من همیشه تو ذهنم این بود که درآمدزایی و هزینه های زندگی رو از راه دیگری در کنار پزشکی تأمین کنم. سرانجام هم این اتفاق افتاد یعنی همون چیزی که همیشه تو ذهنم بود. تصمیم گرفتم که برای گذران زندگی یک فعالیت اقتصادی رو شروع کنم که خب بی ارتباط هم نبود با پزشکی و خوشحال هستم که این اتفاق افتاد و تونستم هم پزشک باشم و هم فعالیت اقتصادی رو در کنار پزشکی ادامه بدم.

چرا در فعالیت اقتصادی تون به صورت تخصصی روی سلامت زنان کار می کنید؟ دلیل این انتخاب چه بوده؟

زمانی که می خواستم این کار رو شروع کنم تحقیقات زیادی کردم. به این دلیل که اصولاً دوست دارم کاری رو انجام بدم که کار نویی باشه و بتونم اثرگذار باشم. وقتی متوجه شدم سلامت زنان و حوزه زنان و زایمان متأسفانه در ایران بسیار مهجور است و اصلاً کسی بهش توجه نکرده، نه دولت و نه وزارت بهداشت و همیشه این حوزه با اینکه بخش بسیار مهمی در بیمارستان ها و مراکز درمانی است، کمتر مورد توجه بوده، در حالی که همه جوامع روش نظر دارند. اما به لحاظ تکنولوژی متأسفانه ایران عقب بود و به خاطر همین فکر کردم که باید کاری رو انجام بدیم که بتونیم این حوزه رو پیشرفتش بدیم و خوشحالم که بعد از گذشت چند سال این اتفاق داره می افته، تکنولوژی به روز داره وارد کشور میشه و این حوزه یک مقداری داره تقویت میشه. ضمناً فراموش نکنیم سلامت زنان نقش بسیار مهمی در سلامت جامعه داره و نقش بسیار سازنده ای در سلامت خانواده های ما و حفظ و بقای جامعه ما ایفا می کنه. این یک شعار نیست، این یک واقعیته که متأسفانه کمتر بهش توجه شده بود.

شرکت تسنیم بهبود آرمان داره سعی می کنه در حوزه های مختلف زنان و زایمان تکنولوژی های به روز رو بیاره، اینکه میگم در حوزه های مختلف، خود زنان زایمان تخصص های مختلفی داره که هر کدوم می تونه تکنولوژی های خاص خودش رو داشته باشه، مثلاً پرینوتالوژی که به نوعی میشه مراقب از مادر و جنین که خودش شامل یک سری سیستم هایی است که در طول دوره بارداری مادر رو فالوآپ می کنن، کمک می کنن به سلامت مادر و یک سری تکنولوژی هایی رو داریم برای زمان تولد نوزاد برای کاهش درد مادر و زایمان بدون درد با کمترین میزان تهاجم به مادر و همچنین برای پس از دوران بارداری.

در بحث سرطان های زنان سیستم هایی رو داریم برای تشخیص زودهنگام و جلوگیری از پیشرفت سرطان های زنان، همچنین بحث هایی که خانم ها خیلی درگیر اون هستند نظیر یوروگاینوکولوژی که بیشتر موارد مربوط به بی اختیاری های ادراری است سیستم هایی رو داریم برای تشخیص چرایی موضوع و تکنولوژی های به روزی داریم که به درمان کمک می کنند و خانم ها می تونن بدون نیاز به جراحی درمان بشوند و به زندگی عادی خودشون ادامه بدن.

در بحث های جراحی و لاپاراسکوپی هم سیستم های پیشرفته برای اتاق های جراحی که با روش های کمتر تهاجمی بشه عمل های مربوط به زنان رو انجام داد.

در حوزه زیبایی زنان تکنولوژی های بسیار جدیدی رو به کار گرفتیم. خصوصاً استفاده از رادیوفرکوئنسی در درمان مشکلات مختلف واژن و زیبایی زنان با کیفیت و افیکیسی بسیار بالا. در بحث های نازایی و درمان نازایی نیز یک سری تکنولوژی ها و سیستم هایی که بتونن در تشخیص علت نازایی و درمان اون کمک بکنند، بنابراین سعی می کنیم در سطوح مختلف مسائل مربوط به زنان و زایمان بتونیم راه حل های خوبی داشته باشیم.

یکی از مسائلی که در حال حاضر در جامعه مهم هست بحث سکسولوژی هست که تونستیم یک سری تجهیزات رو از وزارت بهداشت مجوز بگیریم برای درمان مشکلاتی که ممکن هست زندگی زناشویی زوج ها رو دچار اختلال بکنه که این رو هم تونستیم در خدمت بیماران قرار بدیم.

نقش تکنولوژی های جدید در ارتقای سلامت زنان رو تا چه اندازه مهم می بینید؟

اگر جامعه ای می خواد رو به رشد باشه باید همگام با تکنولوژی جلو بیاد. به عنوان کسی که به هر حال هر روز با همکارانم داریم می گردیم که تکنولوژی های جدید رو وارد کشور بکنیم، باید بگم که در دنیا روی این موضوع داره خیلی کار میشه به خصوص در کشورهای پیشرفته توجه به تکنولوژی های جدید و استفاده از اونها در سلامت زنان بسیار پر رنگه.

خوشبختانه در سال های اخیر با تلاش هایی که صورت گرفته با فرهنگ سازی های که اتفاق افتاده تونستیم این تکنولوژی ها رو وارد ایران هم بکنیم. نمی گم که در بالاترین سطح حضور تکنولوژی در سلامت زنان در ایران هستیم ولی پیشرفت های بسیار خوبی داشتیم. حقیقتاً خیلی از دنیا عقب نیستیم و تونستیم تکنولوژی های جدیدی که کمترین عوارض جانبی و بالاترین افیکیسی رو برای خانم ها دارند رو وارد کشور کنیم و ازشون استفاده کنیم. به نظر میاد که ایران الان در جایگاه خوبی است و می بایستی که همین طور به تلاشمون ادامه بدیم و دولت و وزارت بهداشت هم اگر حمایت بکنه ما واقعاً چیزی رو عقب نیستیم.

آقای دکتر همه کمپانی های بزرگ دنیا یک بیانیه مأموریتی رو برای خودشون مدون می کنن، این بیانیه برای شما و شرکت شما به چه شکلی تنظیم شده؟

از روز اولی که من و همکارانم تصمیم گرفتیم شرکتی رو در حوزه سلامت زنان تأسیس کنیم خیلی روی فلسفه وجودی شرکت و روی مانیفست شرکت فکر کردیم. خیلی توجه کردیم که چه ساز و کاری پیش روی خودمون قرار بدیم که بتونیم شرکت موفق و فعالیت موفقی رو در این حوزه داشته باشیم. به صورت خلاصه و جمع بندی شده و در یک جمله بخوام مطرح کنم ما هدفمون از روز اول این بود که در حوزه سلامت زنان در منطقه و خارج از مرزهای ایران و در منطقه خاورمیانه به عنوان شرکت برتر در حوزه سلامت زنان باشیم یعنی اگر در ایران کسی در حوزه سلامت زنان احتیاج به کالا و راهنمایی داشت اول شرکت ما تو ذهنش مرور بشه و همچنین این اتفاق در منطقه بیفته. این در واقع ساز و کاری بود که ما از روز اول برای شرکت و هدفمون و به اصطلاح مانیفست سازمانی مون انتخاب کردیم و امیدوارم که در آینده نزدیک بهش برسیم.

به عنوان یک کارآفرین تا چه اندازه خلق فرصت های شغلی جدید و میدان دادن به جوان ها براتون مهم بوده یا اینکه به صورت اتفاقی شکل گرفته یا به این مسئله فکر کردین و ایده داشتین؟

این همون نکته ای هست که همه این سال ها دوست داشتم بگم و هیچ وقت فرصتش پیش نیومده و خب «فرصت امروز» این فرصت رو امروز در اختیار من قرار داد. اینکه واقعاً بهره مندی از جوون ها در کار چقدر ایده بنده بوده و یا اینکه اتفاقی صورت گرفته باید بگم که همین الان تمام همکارانی که کنار من هستند و دارند کار می کنن در حوزه های مختلف شرکت همگی به لحاظ سنی از من کوچک تر هستند و متولدین انتهایی دهه ۶۰ و ابتدایی دهه۷۰ هستند. از روز اول برای من بسیار مهم بود که بتونم نقش خودم رو در تربیت جوان هایی که کنار من قرار می گیرند ایفا کنم. خیلی از همکاران من وقتی که کاری رو شروع می کنن به دنبال آدم های حرفه ای در این حوزه می گردند و سعی می کنند که آدم هایی رو پیدا بکنند که حرفه ای هستند. ولی من با افتخار میگم برعکس همه همکاران، از روز اول کسانی رو به کار دعوت کردم که آدم هایی کاملاً بی تجربه در این حوزه بودند و باید روی اونها سرمایه گذاری می کردم تا به اون جایگاهی که ایده آل من بود برسند و خدا رو شاکرم که این رو اعلام کنم که همه عزیزانی که الان در کنارشون هستم هم زمان با شرکت رشد کردند و به درجات بسیار خوبی رسیدند. در واقع امروز یک شرکت جوان ولی باتجربه کارش رو داره جلو می بره و آرزو دارم همه همکارانی که در کنارشون هستم همیشه موفق باشند.

در مسیری که فعالیت می کنید با چه مشکلات و چالش هایی درگیر هستید و چه پیشنهاداتی رو خطاب به مسئولین دارید؟

یه اتفاقی که متأسفانه توی مملکت ما در حوزه فعالیت اقتصادی میفته این هستش که نهادهای مرتبط با کارآفرینان هیچ وقت کسانی که در این حوزه فعالیت می کنند را درست حمایت نمی کنند، ما معمولاً برای پیشبرد کار دست اندازهای زیادی داریم نه تنها کمتر می بینیم که نهادها و ارگان های مختلف سعی بر تسهیل روند کارآفرینی و تجارت داشته باشند، که اتفاقاً عکس این قضیه بیشتر اتفاق میفته. در واقع این قدر پیش روی شما چالش و موانع وجود دارد که گاهی آدم از هدف اصلیش دور میشه و بیشتر به حواشی می پردازه تا به اصل ماجرا.

من فکر می کنم ما به عنوان یک کمپانی که در حوزه تکنولوژی های پزشکی فعالیت می کنیم و تکنولوژی های روز رو وارد ایران می کنیم، باید تمام فلسفه مون این باشه که بهترین تکنولوژی رو انتخاب کنیم و در اختیار مردم و پزشکان قرار بدیم و اونها رو آموزش بدیم و بتونیم از اون ها بهترین بهره وری رو داشته باشیم در حالی که هر روز دغدغه من این هست که چه کار کنم که بتونم مجوز ورود راحت تری بگیرم یا بتونم برای واردات تسهیلات بیشتری رو دریافت کنم.

متأسفانه این موانع روز به روز هم بیشتر میشه و اگر مسئولان راهی نیندیشند و همچنان تلاش بکنند که کارها رو به جای تسهیل امور سخت تر بکنند، مطمئن باشید که در آینده نزدیک ما از مسیرمون دور خواهیم شد و نه من که همه فعالان اقتصادی و ضررش به جامعه و مردم خواهد رسید. فضایی که امروز بر جامعه و کشور حاکم هست فضای خوبی نیست و به نظر نمیاد که مسئولین دغدغه حل مشکلات فعالان اقتصادی رو داشته باشند.

کپی شد!

ارسال پاسخ

هشت + 1 =